آگهی رایگان

خدمات تبلیغاتی

آگهی رایگان

خدمات تبلیغاتی

بازاریابی خیابانی

بازاریابی خیابانی (Street Marketing) یک روش بازاریابی است که محصولات یا خدمات به طور مستقیم به مشتریان در یک محل عمومی عرضه می شود و هدف آن جلب توجه و برانگیختن سر و صدا در مورد آن محصول یا خدمت است. این نوع بازاریابی از روش های تبلیغاتی معمول استفاده نمی کند و می تواند اغلب شامل یک روش تبلیغات غیر متعارف و خلاقانه باشد. استفاده از بازاریابی خیابانی می تواند یک راه مؤثر برای هدف قرار دادن یک مکان خاص که مشتریان در آن رفت و آمد دارند برای پیاده سازی برنامه ریزی استراتژیک و خلاق بازاریابی یک شرکت باشد. این روش از بازاریابی همچنین می تواند شیوه ای به منظور افزایش سطح آگاهی از نام تجاری (Brand Awareness) از طریق خلق یک خاطره ی به یاد ماندنی در ذهن مشتریان باشد.

برای یک کسب و کار کوچک اغلب بسیار دشوار است که پیام تبلیغاتی خود را از طریق اشکال مختلف رسانه های سنتی و یا رسلنه های فراگیر اعم از تلویزیون، بیلبورد و … به گوش مخاطبان برساند. هیچ تضمینی وجود ندارد که یک فرد به پیام های بازرگانی رادیویی گوش دهد و یا برای تماشای تبلیغات تلویزیونی به اندازه کافی روی یک کانال بماند. یکی از گزینه ها، رویکرد ارتباط مستقیم است که حذف هر گونه فیلتر را به ارمغان می آورد و پیام یک شرکت را به طور مستقیم به مردم ارسال می کند، و اغلب درست در زمانی که آنها دست کم انتظار آن را دارند. این روش بازاریابی می تواند به دور از در هم و برهم بودن تبلیغات رسانه ای توجهات را جلب کند.

روش های مختلفی برای بازاریابی خیابانی وجود دارد. البته توجه داشته باشید که بازاریابی خیابانی یک استراتژی قدیمی است، قدمت آن به بازرگانانی در گذشته بر می گردد که با دوره گردی اجناس خود را در خیابان می فروختند. اما امروزه استراتژی تبلیغات در خیابان ها تکامل یافته است و می توانند استادانه و مبتکرانه باشند. البته متاسفانه باید بگویم که در ایران این نوع از تبلیغات با محدودیت های بسیاری اعم از مجوزهای لازم از شهرداری ها روبروست. کسب و کارها برای اجرای یک کمپین بازاریابی خیابانی، نیازمند به اصطلاح درست کردن “تیم های خیابان” هستند که معمولاً از کارکنان جوان، آراسته، دارای روابط عمومی بالا و پر انرژی تشکیل می شوند.

یکی از مزایای اصلی بازاریابی خیابانی این است که می تواند درست به سمت مخاطبان هدف نشانه می رود. برای مثال، یک رستوران که بعد از تأسیس در مهرماه برای جذب دانشجویان دانشگاه تلاش می کند، می تواند در یک بعد از ظهر آفتابی جایی که آنها برای تفریح می روند را انتخاب کند. دانستن اطلاعات جمعیتی یک منطقه خاص به بازاریابان اجازه می دهد تا یک زمان و یک مکان را برای تاثیر مطلوب تنظیم کنند. راه اندازی یک کمپین بازاریابی چریکی و غیر منتظره که کمی غیر عادی باشد می تواند مخاطره آمیز و در مورد یک بخش خاصی از جمعیت، بیگانه باشد. اما تبلیغات تولید شده با تکنیک های جالب و متفاوت و نمایش برند این مخاطره را از بین می برد.

برخی از نمونه های بازاریابی خیابانی

سازمان های مختلفی وجود دارند که استراتژی های بازاریابی خیابانی را پیاده سازی کرده اند. اکثر آنها شرکت های کوچک هستند، اما شرکت های بزرگی هم همانند مک دونالد وجود دارند که در بازاریابی خیابانی درگیر شده اند. بیشترین نمونه از استراتژیهایی که شرکت های کوچک و بزرگ اجرا کرده اند شامل افرادی با لباسهای خاص، نمونه ای از محصول با ابعاد بزرگ و یا ارائه نمونه در میان دیگران است.

همانطور که قبلاً گفته شد، یکی از روش های مرسوم بازاریابی خیابانی که توسط بسیاری از شرکت های تجاری مورد استفاده قرار می گیرد توزیع آگهی است. و هدف آن ایجاد آگاهی در مشتریان در مورد آنچه که شرکت در حال انجام است، می باشد. نمونه ای از این نوع پخش آگهی که من می خواستم در یکی از پروژه های خودم از آن استفاده کنم و متاسفانه موفق به دریافت مجوز این کار نشدم پخش تراکت انبوه در یک منطقه خاص با استفاده از هلیکوپتر بود.

روش دیگر فرستادن افراد مبدل برای ترویج در خیابان است. برای مثال، یک فعالیت بازاریابی خیابانی در یک نمایشگاه کتاب (برای تبلیغ یک سایت همسر یابی) مردی بود که مانند شاهزاده ها لباس پوشیده بود و در جمعیت به دنبال عشق واقعی خود می گشت!!! همچنین نوکیا یک کمپین با نام “Avestruz” (شترمرغ) را برای ترویج موبایل ۵۵۰۰ و ۵۷۰۰ ترتیب داد که در آن یک گروه عروسک شترمرغ در اندازه واقعی سعی در برقراری ارتباط با جوانان داشتند برای رساندن این مطلب که این تلفن همراه MP3 با کیفیت بالا پخش می کند. دلیل اینکه چرا نوکیا تصمیم به استفاده از شترمرغ گرفت این بود که آنها حیوانات بزرگی هستند، به طوری که مردم به راحتی می توانند آنها را ببینند.

همچنین همانطوری که در عکس روبرو مشاهده می کنید شرکت Stabilo Boss که در زمینه تولید High Lighter فعالیت می کند یک کمپین خلاقانه بازاریابی خیابانی را در مترو پیاده کرده است. تکنیکهای زیادی در بازاریابی خیابانی وجود دارد که تنها به چند مورد آن اشاره شد. و بعضی از آنها کاملاً غیر معمول و جالب توجه هستند. همیشه بازاریابان خلاقی وجود دارند که تکنیکهای جدیدی ارائه دهند.

امیدوارم که روزی در ایران این نوع از تبلیغات از حمایت مسئولان شهری برخوردار شود. البته بنده که از پا نخواهم نشست و بالاخره کاری خاص و چشمگیر در این زمینه را ارائه خواهم داد. به شما نیز توصیه می کنم که این نوع از بازاریابی را جدی بگیرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.